Wednesday, September 25, 2019

"ယြန္းႀကီး"
(အပိုင္း ၂)
………………………………………………………။

ယြန္းႀကီးသံေတြဟာ ဘႀကီးေတာ္လက္ထက္မွ
သာလ်ွင္ ျမန္မာဘုရင္ဆီ အခစား ေရာက္ခဲ႔ၾက
တာ မဟုတ္ဘဲ ဘိုးေတာ္ဘုရား လက္ထက္တုန္း
ကတည္းက အေရာက္အေပါက္ အဆက္အသြယ္
ရွိခဲ႔တာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ (အဲဒီကာလ မတိုင္မီ
ဘန္ေကာက္ဟာ လူရာဝင္တဲ႔ အေနအထားမွာ
မရွိေသးေပမယ့္ ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္
ဘန္ေကာက္ကို စစ္တိုက္တာမွာ ရံႈးျပီး ျပန္လာ
ခဲ႔ရာကေန စျပီး ဘန္ေကာက္ဟာ ျမန္မာစစ္ကို
ခုခံတြန္းလွန္ႏိုင္တာေၾကာင့္ ၎ဘက္ ေဒသ
ဆီမွာ ဘုန္းမီးေနလေတာက္ပေနတဲ႔ ျမန္မာကို
ခုခံႏိုင္သူအျဖစ္ နာမည္ထြက္လာခဲ႔ပါတယ္။
ဒီလို အေနအထား ရွိလာတဲ႔ ဘန္ေကာက္
ဟာ အနီးပတ္ဝန္းက်င္ နယ္ေျမေဒသေတြကို
တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္ႏိုင္တဲ႔ အေနအထား အထိ
ေတာ့ ရွိမလာေသးပါဘူး။ ၎တို့ရဲ႕ ထံုးစံအတိုင္း
အျခားႏိုင္ငံက နန္းတြင္းေရးရႈပ္ေထြးခ်ိန္နဲ႔
တိုင္းျပည္ျပိဳကြဲခ်ိန္ကိုသာ ေတာေခြးအေတြလို
ေစာင့္ဆိုင္းေနတာပါ။ ဒါေပမယ့္ ယြန္းႀကီးေတြက
ေတာ့ အဲဒီကာလမွာ (ယခုအေခၚ)ကေမ႓ာဒီးယား
နယ္ေျမေဒသ အစိတ္အပိုင္း အားလံုး နီးပါးကို တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္ထားျပီးေနျပီ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္မႈေၾကာင့္ မဲေခါင္ျမစ္ဝ
က ျမိဳ႕တစ္ျမိဳ႕ကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး အေနာက္ဘက္
ကို နယ္ခ်ဲ႕ သိမ္းပိုက္လာတဲ႔ ယြန္းႀကီးေတြနဲ႔ အင္အားစုေဆာင္းရင္း အေျခအေနေစာင့္ၾကည့္ေန
တဲ႔ ဘန္ေကာက္သားေတြ ထိပ္တိုက္ေတြ႕ျပီး ျပႆနာျဖစ္ပြားလာခဲ႔ရေတာ့တာပါ။ အဲဒီကာလမွာ ျပင္သစ္၊ အဂၤလိပ္နဲ႔၊ ေပၚတူဂီ (ပင္လယ္ဓားျပတပ္
မ်ားနဲ႔) စစ္တပ္ေတြဟာလည္း ၎နယ္ေျမေဒသ
မ်ားမွာ အေျခစိုက္ေနၾကျပီး တစ္ဦးထက္ တစ္ဦးက အလ်င္ အျမန္ နယ္ေျမသိမ္းပိုက္ေရး အကြက္ခ်ေန
ၾကခ်ိန္ ႏိုင္ငံေရး အလြန္ရႈပ္ေထြးေနတဲ႔ ကာလ
လည္းျဖစ္ပါတယ္။ ျပင္သစ္၊ အဂၤလိပ္နဲ႔၊ေပၚတူဂီတို့
ဟာ သာမယ္ထင္တဲ႔ဘက္ကို အကူအညီေတြေပး
ေန၊ စစ္ပြဲေတြျဖစ္ပြားေအာင္လည္း ဖန္တီးေပးေန
တာလည္းျဖစ္ပါတယ္။ ဘႀကီးေတာ္ လက္ထက္မွာ အနိစၥေရာက္ ယြန္းႀကီးမင္းက ဘန္ေကာက္ ေျမာက္ဘက္က ေက်ာ္ပုဂံကို တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္ဖို့ ႀကိဳးစားရာကေန အရွိန္အေစာ္တက္လာတဲ႔ ဘန္ေကာက္နဲ႔ ေတြ႕ျပီး ယြန္းႀကီးနဲ႔ ဘန္ေကာက္
မသင့္မတင့္ ျဖစ္ၾကေတာ့တာပါပဲ။
ေက်ာ္ပုဂံ သို့မဟုတ္ အေက်ာ္ ဟာ ေတာင္ငူ
အင္ပါယာ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ အရွင္သခင္ ဘုရင့္
ေနာင္ မင္းတရားႀကီးလက္ထက္က သိမ္းပိုက္ခံ
နယ္ေျမ တိုင္းျပည္ တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။အနိစၥေရာက္
ယြန္းႀကီးမင္းရဲ႕ အမည္ဟာ "က်ားလံု"ျဖစ္ျပီး၊
သူ့ကိုဆက္ခံတဲ႔ သားေတာ္ ဘုရင္က "မင္မန္း" ပါ။)
ယြန္းႀကီးသံေတြဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံကို အလြယ္တကူ
လာေရာက္ခဲ့ရတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ အေနာက္
ကုန္းလမ္းခရီးကို ဘန္ေကာက္သားေတြ ပိတ္ဆို့
ထားတာေၾကာင့္ ပင္လယ္လမ္းခရီးကေန
ကုန္သည္ အေယာင္ေဆာင္ျပီး လာေရာက္ခဲ႔ၾက
ရတာျဖစ္ပါတယ္။ ယြန္းႀကီးမင္း ေနျပည္ေတာ္
ကေန မုတၱမဆိပ္ကမ္း ေရာက္တဲ႔အထိ ၇ လေက်ာ္
ၾကာျမင့္ေအာင္ ပင္လယ္ခရီး ႏွင့္ခဲ႔ရတာပါ။
သံတမန္ေတြအျဖစ္နဲ႔ လာေရာက္ခဲ႔ရင္ အႏၲရာယ္
ရွိတာေၾကာင့္ ကုန္သည္မ်ားအျဖစ္ သေဘၤာေတြ
ေပၚမွာ ေရာင္းဝယ္ေဖာက္ကားစရာ ကုန္ပစၥည္း
မ်ား တင္ေဆာင္ျပီး လာခဲ႔ၾကရသလို လမ္းခရီး
မွာလည္း အခ်ိန္ၾကာျမင့္စြာ ရပ္နားေနခဲ႔ၾကရပါ
တယ္။ ယြန္းႀကီးသံေတြဟာ မလကၠာေရလက္
ၾကားကေန ပီေလာပီနံ(မေလးရွား ပီနန္)၊ ၎မွ
တဆင့္ တနသၤာရီ၊ မုတၱမ အထိေရာက္ေအာင္
ခရီးႏွင္ခဲ႔ၾကရတာျဖစ္ျပီး လမ္းခရီးမွာ ကုန္ပစၥည္း
ေရာင္းခ်ရတဲ႔ေငြေၾကးေတြနဲ႔ လက္နက္ေတြ
ဝယ္ယူျပီး ယြန္းႀကီးႏိုင္ငံကို သေဘၤာနဲ႔ ျပန္ပို့
ခဲ႔ပါေသးတယ္။ ပီေလာပီနံ ဆိပ္ကမ္းမွာ ထားဝယ္
က ငွက္သိုက္ေတြကို ေရာင္းဝယ္ေဖာက္ကားတဲ႔ တရုတ္ေတြရဲ႕ အကူအညီနဲ႔ ဘရင္ဂ်ီစကားျပန္၊
သေဘၤာသူႀကီး စတာေတြကို အဆက္အသြယ္
ရရွိျပီးတဲ႔ေနာက္ ပီေလာပီနံ ကေန ျမန္မာႏိုင္ငံ
ထားဝယ္ သေဘၤာဆိပ္၊ အဲဒီကေနမွ မုတၱမ သေဘာၤဆိပ္အထိ ေရာက္လာခဲ႔တာပါ။
မုတၱမဆိပ္ ေရာက္လာတဲ႔အခါ ျမန္မာတပ္ေတြက
ေခၚယူစစ္ေဆးေမးျမန္းျပီးတဲ႔ေနာက္ ယြန္းႀကီး
ျပည္က သံတမန္ေတြ ျဖစ္ေၾကာင္း ေသခ်ာတဲ႔
အတြက္ ဘႀကီးေတာ္မင္းရွိရာ အမရပူရကို
ေခၚယူပို့ေဆာင္ျခင္းခံရပါတယ္။ ယြန္းႀကီး သံ
ေတြဟာ မုတၱမဆိပ္ကမ္းမွာ ျမန္မာတပ္ေတြရဲ႕ စစ္ေဆးေမးျမန္းမႈကို ခံၾကရရာမွာ ယြန္းႀကီးမင္း
ေနျပည္ေတာ္ျဖစ္တဲ႔ ေဝွ႕ၿမိဳ႕ရဲ႕ ေျမပံုကိုပါ ဆြဲျပၾက
ရတယ္ ဆိုပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကလည္း ျမန္မာ
ေတြရဲ႕ ေစ့စပ္ေသခ်ာမႈနဲ႔ ယြန္းႀကီးမင္း ေနျပည္
ေတာ္ ေဝွ႕ၿမိဳ႕ ဘယ္လို ပံုသ႑ာန္ အေနအထား
ရွိေၾကာင္း ျမန္မာေတြ ေကာင္းေကာင္းႀကီး
သိရွိထားတယ္ဆိုတာကို ေပၚလြင္ ေနတာပါပဲ။
[အဲဒီ အခ်က္ကလည္း ျမန္မာေတြကမ႓ာ့ဗဟုသုတနဲ႔
ေဝးကြာတယ္ဆိုတဲ႔ ေပါက္ပန္းေစ်း ကေလကဝ
ေတြရဲ႕ အပုတ္ခ်လိုစိတ္ႀကီးမားစြာ ထင္ရာျမင္ရာ
ရမ္းသန္းေျပာဆိုခဲ႔တာေတြဟာ ၎ေျပာဆိုသူ
ေတြအေနနဲ႔ အေလနေတာ အဆင့္ေလာက္သာ
ရွိေၾကာင္း ျပန္လည္ေခ်ပေနတဲ႔ အခ်က္ပါပဲ။
အဲဒီလို ေျပာဆိုမႈထဲမွာ ဤမွတ္တမ္းေဖာ္ျပသူက
(လံုးဝ) အထင္ႀကီးျခင္း ေလးစားျခင္း အသိအမွတ္
ျပဳျခင္းမရွိတဲ႔ လုစ္၏ အလိုက် စာတမ္းေျပာင္းေရး
ၿပီး အဂၤလိပ္ေပးတဲ႔  ဒီ.အာရ္ဘြဲ႕ရသူ၊ အခ်ိန္ကာလ
တစ္ခု၌ ျမန္မာ့သမိုင္းကို လုစ္ အလိုက် အကန္
ေတြး၊ အဖ်က္ေရးသူ နာမည္ေက်ာ္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး
ဟာလည္း အထင္အရွား ပါဝင္ခဲ႔ပါတယ္။
၎အေနနဲ႔ ၎ ေတာက္ၾကြားစဥ္ကာလ ကတည္း
ထဲက ရွိခဲ႔တဲ႔ အေထာက္အထားေတြကို မေဖာ္
ထုတ္ခဲ႔ဘဲ အမ်ားျပည္သူ က်ယ္ျပန့္စြာ ေလ့လာ
ႏိုင္မႈ မရွိေသးတဲ႔ ကာလကို အခြင့္ေကာင္းယူျပီး
မဟုတ္တမ္းတရားေတြ ဝါဒ ျဖန့္ျဖဴးခဲ႔တာပါ။
လက္ရွိ ကိုးကားေရးသားေနတဲ႔ အေထာက္အထား
ေတြဟာ ယခုေခတ္မွ ေပါက္ေပါက္ ေတြ႔ရွိလာတာ
မဟုတ္ဘဲ ၎လက္ထက္မတိုင္မီကတည္းက
ရွိႏွင့္ျပီးသား အေထာက္အထားေတြျဖစ္ျပီး
၎အေနနဲ႔ ထိန္ခ်န္ ဖံုးကြယ္ ေဖာ္ျပျခင္း မရွိခဲ႔
တာက သမိုင္းအေပၚ သစၥာေဖာက္ခဲ႔သလို
လုစ္ တပည့္ ျပီသေၾကာင္း ျပသခဲ႔တာလည္း
ျဖစ္ပါတယ္။]
ယြန္းႀကီးသံေတြရဲ႕ အဆိုအရ ယြန္းႀကီးျပည္ဟာ
ေတာင္ငူေခတ္ ဟံသာဝတီေနျပည္ေတာ္မွာ
ထီးနန္းစိုက္ထူျပီး ကမ႓ာက အံ႔ၾသဘနန္း ခ်ီးမြမ္းခန္း
ဖြင့္ၾကရတဲ႔ ဆင္ျဖဴရွင္ ဘုရင့္ေနာင္မင္းတရားႀကီး
လက္ေတာ္ အခါက ေတာင္ငူအင္ပါယာ ျမန္မာ
ႏိုင္ငံေတာ္ အရွင္သခင္ဆီကို လက္ေဆာင္မ်ား
ဆက္ခဲ႔ရဖူးေၾကာင္း ပါဝင္ပါတယ္။
ဒီအခ်က္ အေထာက္အထားက ဘုရင့္ေနာင္
မင္းတရားႀကီးရဲ႕ ဘုန္းတန္ခိုးၾသဇာ အာဏာဟာ
ကိုခ်င္ခ်ိဳင္းနားအထိ ပ်ံ႕ႏွံ့ ေတာက္ၾကြားခဲ႔တယ္
ဆိုတာ လြန္က်ဴးစြာခ်ဲ႕ကားျခင္း မဟုတ္ေၾကာင္း
သိရမွာျဖစ္သလို ေတာင္ငူအင္ပါယာ ျမန္မာႏိုင္ငံ
ေတာ္ရဲ႕ အက်ယ္အဝန္းနဲ႔ ၾသဇာခံနယ္ေျမေဒသ
ဟာ အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသ တစ္ခုလံုးေလာက္
အလြန္ႀကီးမား က်ယ္ျပန့္ခဲ႔တယ္ဆိုတာ ေထာက္ခံ
ေပးေနတဲ႔ အခ်က္ျဖစ္သလို ျမန္မာကို မလိုသူေတြ
က မည္သို့ပင္ တိုက္ခိုက္ပုတ္ခတ္ ေစာ္ကား ရံႈ႕ခ်
ေစကာမူ ပ်က္ျပယ္မသြားမယ့္ အရွိသမိုင္း အေထာက္အထားမ်ားလည္းျဖစ္ပါတယ္။
ယြန္းႀကီးသံေတြဟာ ျမန္မာသကရစ္(သကၠရာဇ္)
၁၁၈၄ ခု၊ AD 1822 ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ျပည့္ရွင္မင္း
ဘႀကီးေတာ္မင္းတရား လက္ထက္မွာ အမရပူရ
ကို ေရာက္ရွိလာခဲ႔ပါတယ္။ လာေရာက္ရတဲ႔
အေၾကာင္းအရင္းက ေနထြက္ဘုရင္ရဲ႕ ေရႊဘုန္း
ေတာ္ကို ခိုလံႈဖိူ့နဲ႔ စစ္ေရးအကူအညီ ေတာင္းခံ
ဖို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ပံုစာ -
ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္က ေရာက္ရွွိလာေသာ
ယြန္းႀကီး သံမ်ားႏွင့္ ၎ သံမ်ား၏ ပြဲတက္
အခမ္းအနား ဝတ္စား ဆင္ယင္မႈ။
photo credit to original source.
………………………………………………………။
(အပိုင္း ၃) ဆက္ရန္ -

…………………………………………………………

"ယွန်းကြီး"
(အပိုင်း ၂)
………………………………………………………။
ယွန်းကြီးသံတွေဟာ ဘကြီးတော်လက်ထက်မှ
သာလျှင် မြန်မာဘုရင်ဆီ အခစား ရောက်ခဲ့ကြ
တာ မဟုတ်ဘဲ ဘိုးတော်ဘုရား လက်ထက်တုန်း
ကတည်းက အရောက်အပေါက် အဆက်အသွယ်
ရှိခဲ့တာလည်း ဖြစ်ပါတယ်။ (အဲဒီကာလ မတိုင်မီ
ဘန်ကောက်ဟာ လူရာဝင်တဲ့ အနေအထားမှာ
မရှိသေးပေမယ့် ဘိုးတော်ဘုရားလက်ထက်
ဘန်ကောက်ကို စစ်တိုက်တာမှာ ရှုံးပြီး ပြန်လာ
ခဲ့ရာကနေ စပြီး ဘန်ကောက်ဟာ မြန်မာစစ်ကို
ခုခံတွန်းလှန်နိုင်တာကြောင့် ၎င်းဘက် ဒေသ
ဆီမှာ ဘုန်းမီးနေလတောက်ပနေတဲ့ မြန်မာကို
ခုခံနိုင်သူအဖြစ် နာမည်ထွက်လာခဲ့ပါတယ်။
ဒီလို အနေအထား ရှိလာတဲ့ ဘန်ကောက်
ဟာ အနီးပတ်ဝန်းကျင် နယ်မြေဒေသတွေကို
တိုက်ခိုက်သိမ်းပိုက်နိုင်တဲ့ အနေအထား အထိ
တော့ ရှိမလာသေးပါဘူး။ ၎င်းတို့ရဲ့ ထုံးစံအတိုင်း
အခြားနိုင်ငံက နန်းတွင်းရေးရှုပ်ထွေးချိန်နဲ့
တိုင်းပြည်ပြိုကွဲချိန်ကိုသာ တောခွေးအတွေလို
စောင့်ဆိုင်းနေတာပါ။ ဒါပေမယ့် ယွန်းကြီးတွေက
တော့ အဲဒီကာလမှာ (ယခုအခေါ်)ကမ္ဘောဒီးယား
နယ်မြေဒေသ အစိတ်အပိုင်း အားလုံး နီးပါးကို တိုက်ခိုက်သိမ်းပိုက်ထားပြီးနေပြီ ဖြစ်ပါတယ်။ အဲဒီလို တိုက်ခိုက်သိမ်းပိုက်မှုကြောင့် မဲခေါင်မြစ်ဝ
က မြို့တစ်မြို့ကို အကြောင်းပြုပြီး အနောက်ဘက်
ကို နယ်ချဲ့ သိမ်းပိုက်လာတဲ့ ယွန်းကြီးတွေနဲ့ အင်အားစုဆောင်းရင်း အခြေအနေစောင့်ကြည့်နေ
တဲ့ ဘန်ကောက်သားတွေ ထိပ်တိုက်တွေ့ပြီး ပြဿနာဖြစ်ပွားလာခဲ့ရတော့တာပါ။ အဲဒီကာလမှာ ပြင်သစ်၊ အင်္ဂလိပ်နဲ့၊ ပေါ်တူဂီ (ပင်လယ်ဓားပြတပ်
များနဲ့) စစ်တပ်တွေဟာလည်း ၎င်းနယ်မြေဒေသ
များမှာ အခြေစိုက်နေကြပြီး တစ်ဦးထက် တစ်ဦးက အလျင် အမြန် နယ်မြေသိမ်းပိုက်ရေး အကွက်ချနေ
ကြချိန် နိုင်ငံရေး အလွန်ရှုပ်ထွေးနေတဲ့ ကာလ
လည်းဖြစ်ပါတယ်။ ပြင်သစ်၊ အင်္ဂလိပ်နဲ့၊ပေါ်တူဂီတို့
ဟာ သာမယ်ထင်တဲ့ဘက်ကို အကူအညီတွေပေး
နေ၊ စစ်ပွဲတွေဖြစ်ပွားအောင်လည်း ဖန်တီးပေးနေ
တာလည်းဖြစ်ပါတယ်။ ဘကြီးတော် လက်ထက်မှာ အနိစ္စရောက် ယွန်းကြီးမင်းက ဘန်ကောက် မြောက်ဘက်က ကျော်ပုဂံကို တိုက်ခိုက်သိမ်းပိုက်ဖို့ ကြိုးစားရာကနေ အရှိန်အစော်တက်လာတဲ့ ဘန်ကောက်နဲ့ တွေ့ပြီး ယွန်းကြီးနဲ့ ဘန်ကောက်
မသင့်မတင့် ဖြစ်ကြတော့တာပါပဲ။
ကျော်ပုဂံ သို့မဟုတ် အကျော် ဟာ တောင်ငူ
အင်ပါယာ မြန်မာနိုင်ငံတော် အရှင်သခင် ဘုရင့်
နောင် မင်းတရားကြီးလက်ထက်က သိမ်းပိုက်ခံ
နယ်မြေ တိုင်းပြည် တစ်ခုဖြစ်ပါတယ်။အနိစ္စရောက်
ယွန်းကြီးမင်းရဲ့ အမည်ဟာ "ကျားလုံ"ဖြစ်ပြီး၊
သူ့ကိုဆက်ခံတဲ့ သားတော် ဘုရင်က "မင်မန်း" ပါ။)
ယွန်းကြီးသံတွေဟာ မြန်မာနိုင်ငံကို အလွယ်တကူ
လာရောက်ခဲ့ရတာတော့ မဟုတ်ပါဘူး။ အနောက်
ကုန်းလမ်းခရီးကို ဘန်ကောက်သားတွေ ပိတ်ဆို့
ထားတာကြောင့် ပင်လယ်လမ်းခရီးကနေ
ကုန်သည် အယောင်ဆောင်ပြီး လာရောက်ခဲ့ကြ
ရတာဖြစ်ပါတယ်။ ယွန်းကြီးမင်း နေပြည်တော်
ကနေ မုတ္တမဆိပ်ကမ်း ရောက်တဲ့အထိ ၇ လကျော်
ကြာမြင့်အောင် ပင်လယ်ခရီး နှင့်ခဲ့ရတာပါ။
သံတမန်တွေအဖြစ်နဲ့ လာရောက်ခဲ့ရင် အန္တရာယ်
ရှိတာကြောင့် ကုန်သည်များအဖြစ် သငေ်္ဘာတွေ
ပေါ်မှာ ရောင်းဝယ်ဖောက်ကားစရာ ကုန်ပစ္စည်း
များ တင်ဆောင်ပြီး လာခဲ့ကြရသလို လမ်းခရီး
မှာလည်း အချိန်ကြာမြင့်စွာ ရပ်နားနေခဲ့ကြရပါ
တယ်။ ယွန်းကြီးသံတွေဟာ မလက္ကာရေလက်
ကြားကနေ ပီလောပီနံ(မလေးရှား ပီနန်)၊ ၎င်းမှ
တဆင့် တနင်္သာရီ၊ မုတ္တမ အထိရောက်အောင်
ခရီးနှင်ခဲ့ကြရတာဖြစ်ပြီး လမ်းခရီးမှာ ကုန်ပစ္စည်း
ရောင်းချရတဲ့ငွေကြေးတွေနဲ့ လက်နက်တွေ
ဝယ်ယူပြီး ယွန်းကြီးနိုင်ငံကို သငေ်္ဘာနဲ့ ပြန်ပို့
ခဲ့ပါသေးတယ်။ ပီလောပီနံ ဆိပ်ကမ်းမှာ ထားဝယ်
က ငှက်သိုက်တွေကို ရောင်းဝယ်ဖောက်ကားတဲ့ တရုတ်တွေရဲ့ အကူအညီနဲ့ ဘရင်ဂျီစကားပြန်၊
သငေ်္ဘာသူကြီး စတာတွေကို အဆက်အသွယ်
ရရှိပြီးတဲ့နောက် ပီလောပီနံ ကနေ မြန်မာနိုင်ငံ
ထားဝယ် သငေ်္ဘာဆိပ်၊ အဲဒီကနေမှ မုတ္တမ သဘောၤဆိပ်အထိ ရောက်လာခဲ့တာပါ။
မုတ္တမဆိပ် ရောက်လာတဲ့အခါ မြန်မာတပ်တွေက
ခေါ်ယူစစ်ဆေးမေးမြန်းပြီးတဲ့နောက် ယွန်းကြီး
ပြည်က သံတမန်တွေ ဖြစ်ကြောင်း သေချာတဲ့
အတွက် ဘကြီးတော်မင်းရှိရာ အမရပူရကို
ခေါ်ယူပို့ဆောင်ခြင်းခံရပါတယ်။ ယွန်းကြီး သံ
တွေဟာ မုတ္တမဆိပ်ကမ်းမှာ မြန်မာတပ်တွေရဲ့ စစ်ဆေးမေးမြန်းမှုကို ခံကြရရာမှာ ယွန်းကြီးမင်း
နေပြည်တော်ဖြစ်တဲ့ ဝှေ့မြို့ရဲ့ မြေပုံကိုပါ ဆွဲပြကြ
ရတယ် ဆိုပါတယ်။ ဒီအချက်ကလည်း မြန်မာ
တွေရဲ့ စေ့စပ်သေချာမှုနဲ့ ယွန်းကြီးမင်း နေပြည်
တော် ဝှေ့မြို့ ဘယ်လို ပုံသဏ္ဍာန် အနေအထား
ရှိကြောင်း မြန်မာတွေ ကောင်းကောင်းကြီး
သိရှိထားတယ်ဆိုတာကို ပေါ်လွင် နေတာပါပဲ။
[အဲဒီ အချက်ကလည်း မြန်မာတွေကမ္ဘာ့ဗဟုသုတနဲ့
ဝေးကွာတယ်ဆိုတဲ့ ပေါက်ပန်းဈေး ကလေကဝ
တွေရဲ့ အပုတ်ချလိုစိတ်ကြီးမားစွာ ထင်ရာမြင်ရာ
ရမ်းသန်းပြောဆိုခဲ့တာတွေဟာ ၎င်းပြောဆိုသူ
တွေအနေနဲ့ အလေနတော အဆင့်လောက်သာ
ရှိကြောင်း ပြန်လည်ချေပနေတဲ့ အချက်ပါပဲ။
အဲဒီလို ပြောဆိုမှုထဲမှာ ဤမှတ်တမ်းဖော်ပြသူက
(လုံးဝ) အထင်ကြီးခြင်း လေးစားခြင်း အသိအမှတ်
ပြုခြင်းမရှိတဲ့ လုစ်၏ အလိုကျ စာတမ်းပြောင်းရေး
ပြီး အင်္ဂလိပ်ပေးတဲ့  ဒီ.အာရ်ဘွဲ့ရသူ၊ အချိန်ကာလ
တစ်ခု၌ မြန်မာ့သမိုင်းကို လုစ် အလိုကျ အကန်
တွေး၊ အဖျက်ရေးသူ နာမည်ကျော် ပုဂ္ဂိုလ်တစ်ဦး
ဟာလည်း အထင်အရှား ပါဝင်ခဲ့ပါတယ်။
၎င်းအနေနဲ့ ၎င်း တောက်ကြွားစဉ်ကာလ ကတည်း
ထဲက ရှိခဲ့တဲ့ အထောက်အထားတွေကို မဖော်
ထုတ်ခဲ့ဘဲ အများပြည်သူ ကျယ်ပြန့်စွာ လေ့လာ
နိုင်မှု မရှိသေးတဲ့ ကာလကို အခွင့်ကောင်းယူပြီး
မဟုတ်တမ်းတရားတွေ ဝါဒ ဖြန့်ဖြူးခဲ့တာပါ။
လက်ရှိ ကိုးကားရေးသားနေတဲ့ အထောက်အထား
တွေဟာ ယခုခေတ်မှ ပေါက်ပေါက် တွေ့ရှိလာတာ
မဟုတ်ဘဲ ၎င်းလက်ထက်မတိုင်မီကတည်းက
ရှိနှင့်ပြီးသား အထောက်အထားတွေဖြစ်ပြီး
၎င်းအနေနဲ့ ထိန်ချန် ဖုံးကွယ် ဖော်ပြခြင်း မရှိခဲ့
တာက သမိုင်းအပေါ် သစ္စာဖောက်ခဲ့သလို
လုစ် တပည့် ပြီသကြောင်း ပြသခဲ့တာလည်း
ဖြစ်ပါတယ်။]
ယွန်းကြီးသံတွေရဲ့ အဆိုအရ ယွန်းကြီးပြည်ဟာ
တောင်ငူခေတ် ဟံသာဝတီနေပြည်တော်မှာ
ထီးနန်းစိုက်ထူပြီး ကမ္ဘာက အံ့သြဘနန်း ချီးမွမ်းခန်း
ဖွင့်ကြရတဲ့ ဆင်ဖြူရှင် ဘုရင့်နောင်မင်းတရားကြီး
လက်တော် အခါက တောင်ငူအင်ပါယာ မြန်မာ
နိုင်ငံတော် အရှင်သခင်ဆီကို လက်ဆောင်များ
ဆက်ခဲ့ရဖူးကြောင်း ပါဝင်ပါတယ်။
ဒီအချက် အထောက်အထားက ဘုရင့်နောင်
မင်းတရားကြီးရဲ့ ဘုန်းတန်ခိုးသြဇာ အာဏာဟာ
ကိုချင်ချိုင်းနားအထိ ပျံ့နှံ့ တောက်ကြွားခဲ့တယ်
ဆိုတာ လွန်ကျူးစွာချဲ့ကားခြင်း မဟုတ်ကြောင်း
သိရမှာဖြစ်သလို တောင်ငူအင်ပါယာ မြန်မာနိုင်ငံ
တော်ရဲ့ အကျယ်အဝန်းနဲ့ သြဇာခံနယ်မြေဒေသ
ဟာ အရှေ့တောင်အာရှဒေသ တစ်ခုလုံးလောက်
အလွန်ကြီးမား ကျယ်ပြန့်ခဲ့တယ်ဆိုတာ ထောက်ခံ
ပေးနေတဲ့ အချက်ဖြစ်သလို မြန်မာကို မလိုသူတွေ
က မည်သို့ပင် တိုက်ခိုက်ပုတ်ခတ် စော်ကား ရှုံ့ချ
စေကာမူ ပျက်ပြယ်မသွားမယ့် အရှိသမိုင်း အထောက်အထားများလည်းဖြစ်ပါတယ်။
ယွန်းကြီးသံတွေဟာ မြန်မာသကရစ်(သက္ကရာဇ်)
၁၁၈၄ ခု၊ AD 1822 ခုနှစ် မြန်မာနိုင်ငံ ပြည့်ရှင်မင်း
ဘကြီးတော်မင်းတရား လက်ထက်မှာ အမရပူရ
ကို ရောက်ရှိလာခဲ့ပါတယ်။ လာရောက်ရတဲ့
အကြောင်းအရင်းက နေထွက်ဘုရင်ရဲ့ ရွှေဘုန်း
တော်ကို ခိုလှုံဖိူ့နဲ့ စစ်ရေးအကူအညီ တောင်းခံ
ဖို့ပဲဖြစ်ပါတယ်။
ပုံစာ -
ဘိုးတော်ဘုရားလက်ထက်က ရောက်ရှှိလာသော
ယွန်းကြီး သံများနှင့် ၎င်း သံများ၏ ပွဲတက်
အခမ်းအနား ဝတ်စား ဆင်ယင်မှု။
photo credit to original source.
………………………………………………………။
(အပိုင်း ၃) ဆက်ရန် -

No comments:

Post a Comment